sâmbătă, 14 mai 2011

Born to run - Creati sa alergam ~ Christopher McDougall

Tocmai am terminat de citit o nuvela interesanta "Born to run" de Christopher McDougall a carei premiza este ca oamenii au evoluat ca si specie prin faptul ca eram buni alergatori. Si bineinteles ca la asemenea afirmatii toti, inclusiv oamenii de stiinta, ne-am dat ochii peste cap si am invocat contra-argumente atat de clare precum ca d-abia ne miscam ca pana si un soarece alearga mai repede ca noi etc. etc.

Si totusi, teoria expusa pare foarte plauzibila in momentul in care luam in consideratie faptul ca nu din punct de vedere al vitezei am evoluat ci al rezistentei adica anduranta la distanta. Si asta pentru a alerga dupa antilope etc. pana acestea picau moarte de oboseala, ca desi erau mai rapide ca si noi nu puteau alerga pentru atata timp, iar motivele sunt clar expuse in carte. Curse de alergat de 160-200km sunt chiar in domeniul nostru si exista inca numeroase triburi de indieni (e.g. Tarahumara) care alearga asemenea curse cu zambetul pe buze.

Mai era inca o idee interesanta cum ca toti adidasii de alergat din ziua de azi nu fac altceva decat sa blocheze stimulii de durere care ne-ar face sa alergam corect si ne forteaza implict sa alergam pe calcaie, un mod complet nenatural de a alerga avand in vedere modul in care am evoluat istoric. Descult sau cu adidasi cu talpa cea mai subtire este singurul mod de a alerga fara sa va accidentati!

Ideea cheie e sa calci ca un fulg si sa nu lasi nici o urma. O carte pe care fiecare alergator ar trebui sa o consulte.

Niciun comentariu: